La final de mandat, directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP), Dan Halchin, lasă în urmă nu doar promisiuni neîndeplinite, ci și un dezastru confirmat oficial chiar de Curtea de Conturi. Ce s-a întâmplat cu cei peste 7 ani de când România a semnat acordul de împrumut cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE)? De ce au fost constituite structuri inutile în ANP, întreținute din bani publici, fără rezultate concrete? Probabil nu va răspunde NIMENI. Ciolanul tăcerii…
UIP – Un ciolan pentru clientelă?
În 2019, ANP înființa Unitatea de Implementare a Proiectelor (UIP) cu 23 de posturi. Teoretic, o structură menită să coordoneze investiții vitale pentru sistemul penitenciar. Practic, un organism care n-a produs niciun impact notabil. În momentul actual are doar 5 angajați. Restul? 7 ani în care statul român a fost păcălit cu acte în regulă. “Frunze la câini…” Nicio clădire. Niciun gard. Nici măcar un cui bătut într-o ușă. UIP s-a dovedit complet inutilă. De ce a fost menținută această structură fără rezultate? De ce nu a luat Dan Halchin nicio măsură? Răspunsul întârzie, dar impresia rămâne: structura UIP a fost o sinecură, un loc unde oamenii apropiați de conducerea ANP au fost plasați confortabil, în timp ce proiectele majore stagnau.
Proiectul BDCE – Epopeea eșecului halchinian
Semnat în 2018, acordul de împrumut cu Banca Română de Credite și Investiții (BDCE) trebuia să aducă infrastructură modernă în sistemul penitenciar. În 2024, la finalul perioadei de implementare stabilită, gradul de realizare era de 6%. Nu e o glumă. E un dezastru. E bătaie de joc. Pentru subproiectele Berceni și Unguriu, lucrările au început abia în 2024, exact când trebuiau să fie gata. Alte două nici nu au demarat. Cu termene depășite și nicio viziune strategică, ANP a cerut prelungirea acordului cu 4 ani. BDCE a acceptat doar pentru 1 an. Lipsa de încredere a finanțatorului spune totul despre (in)capacitatea managerială a ANP. Sau o fi sabotaj…
Riscuri majore, conducere inertă. Rechizitoriul unei hoții cu acte
Curtea de Conturi avertizează: „Probabilitatea apariției de riscuri inerente de neconformitate semnificativă este ridicată.” Tradus, înseamnă că banii publici riscă să fie cheltuiți în mod ineficient, iar obiectivele proiectului – ratate. Una dintre cauze? Subdimensionarea UIP, dar mai ales lipsa unui management proactiv. Achizițiile publice nu au fost planificate și monitorizate corespunzător, iar Programul Anual de Achiziții Publice (PAAP) – principalul instrument managerial – a fost ignorat. E rechizitoriul unei hoții cu acte, comise de sinecuriști leneși, șefi tăcuți și un director general absent.
Dan Halchin – 4 ani de inacțiune, doar abuzuri și ilegalități
Ce a făcut Dan Halchin în cei 4 ani de mandat (2021–2025)? A menținut structuri disfuncționale, a tolerat stagnarea proiectelor și a ignorat semnalele de alarmă. Ba mai mult, a încurajat abuzurile, teroarea și corupția. Nu a restructurat, nu a tras pe nimeni la răspundere, nu a intervenit pentru a salva implementarea proiectelor strategice. Cu toate că avertismentele Curții de Conturi erau clare, conducerea ANP a rămas inertă. La final de mandat, bilanțul e rușinos: bani pierduți, proiecte nerealizate, iar sistemul penitenciar – în aceeași criză cronică de spații și resurse.
Concluzie: 6% rezultate, zero vinovați. 100% bătaie de joc.
Sub conducerea lui Dan Halchin, ANP a ratat o oportunitate istorică de reformă reală. Lipsa de viziune, de asumare și de acțiune au transformat un proiect ambițios într-un eșec de proporții. Când structurile devin sinecuri, iar deciziile sunt amânate până la eșec, prețul îl plătește întreaga societate.
Și totuși, nimeni nu răspunde?
Dan Halchin pleacă din funcție pe 14 aprilie 2025. Poate scrie și-un bilanț: „Misiune îndeplinită. Proiect ratat. Banii consumați.” Dar nimeni nu-l întreabă de ce a menținut UIP în viață ca pe un cadavru administrativ. Nimeni nu-l întreabă de ce a acceptat 4 ani de frecție pe fonduri europene? Nimeni nu întreabă cine a fost tras la răspundere? (Răspuns: NIMENI.) Știm cu toții cum se termină poveștile astea: cu replica: „Între timp, s-a prescris”.
Auditul realizat în 2024 de Curtea de Conturi nu e doar un semnal de alarmă – e un diagnostic terminal:
„Risc major de nerealizare.”
„Nerespectarea acordului de împrumut.”
„Nefuncționarea UIP.”
„Programul anual de achiziții publice ignorat.”
Ce înseamnă asta în termeni reali?
Un proiect ratat. O structură-fantomă plătită degeaba. Un director general care n-a condus nimic.
Pentru cititori: Gigi CINGHINĂU, fostul șef al UIP-ANP a ieșit la pensie în 2024. Șeful peste nimic are o pensie de peste 14.000 de lei, beneficiind și de salarii de merit. Oare voi, cei care munciți zi de zi în adevăratul sens al cuvântului, cum vă simțiți?
Oameni din ANP s-au opus infiintarii acestei structuri UIP. Cei care stiau despre ce e vorba. S-au opus cu documente scrise. DMRU a trecut peste ele fortat de imprejurari si a mers mai departe. Comanda de infiintare a fost exclusiv politica. Conducerea ANP, prin DMRU a executat comanda. Cei care au dat comanda trebuie sa raspunda, nu executantii. Comanda a venit din zona MJ. Cei care au dat comanda si cei care au profitat de comanda au disparut din peisaj. Dar da, e perfect adevarat, bani aruncati pe geam, pe o structura gresit infiintata.
Să revenim…. Unde erau directorii adjuncți? Să conduci că un despot era pe vremea fanarioților. Ne pliem după conjuncturi politice și după ne dăm corecți din postura de obedienți. Au făcut ce au vrut cu întreg sistemul penitenciar și vor fi cei de fără care sistemul nu poate funcționa. Câinii latră dar sistemul are grijă de adjuncți.
După 7 ani de mandat și zeci de milioane de euro consumați, singurul bilanț vizibil e o schemă bugetară plătită degeaba și niște șantiere abandonate pe hârtie. Să investești atâția bani publici și să finalizezi doar 6% din proiecte nu e neglijență, e sfidare. Instituția aceasta a mers din inerție.
E greu de crezut că cineva din Ministerul Justiției (MJ) poate privi acest fiasco și să nu vadă în el o schemă clasică de sifonare bugetară, o schemă de a plăti regește pe unii care stăteau degeaba. Așa a ieșit Gigi Cinghinău cu peste 14.000 de lei pensie. Pe degeaba… Halchin nu doar că a tolerat această structură, ci a făcut-o parte din modelul său de „conducere”. A fost complice.
Faptul că după 7 ani nu avem nici măcar o clădire funcțională, dar am cheltuit milioane de euro, ar trebui să aprindă toate alarmele din sistem.
În schimb, ne uităm la niște grafice colorate pe la bilanțuri mincinoase, ne prefacem că totul e în regulă și punem batista pe țambal. Apropo, ați văzut ce l-a mințit Halchin pe ministru la bilanțul pe 2024. Cât tupeu!
Proiectul BDCE a fost o oportunitate istorică, transformată în glumă proastă de o echipă incompetentă condusă tot de un incompetent cu aere de doctor. De când s-a făcut chestor a luat-o razna de tot. Se mândrește cu titlul de doctor-chestor, cu funcția, dar mandatului lui e fără rezultate. Bine îi faceți domnule președinte! Să vadă o țară întreagă cum e Halchin cu adevărat!
Cum să să realizezi doar 6% din proiect în 7 ani? Doar dacă te faci că muncești, angajezi prieteni și semnezi hârtii până-ți vine pensia.
Cinghinau a reușit performanța să conducă UIP, fără să conducă nimic. Și culmea, a mai ieșit și cu pensie de 14000 de lei.
Dacă ați ști că a beneficiat si de majorarea de 50% pentru lucrări de excepție si misiuni speciale…
Culmea e că Unitatea de Implementare Proiecte (UIP) n-a implementat nimic, dar a consumat bani publici ca o fabrică de rătăcit timp.
O echipă care ar trebui să fie de 23 de oameni, iar ea “funcționează” cu 5 oameni și totuși rămâne în funcțiune e o glumă proastă.
Cineva trebuia să oprească robinetul, dar Halchin a preferat să-l ungă cu vaselină, că doar nu plătea el salariile din buzunarul propriu, nu?
Suntem bătaia de joc a sistemului. Oameni sunt demoralizați, umiliți, dați la o parte. În fiecare unitate simți aceeași resemnare. Conducerea ANP a tăcut la abuzuri, ne-a pus pumnul în gură și a promovat doar ce le convenea. Dacă deschideai gura, erai trecut pe lista neagră. Vedeți cazul Mircea Decu! A fost executat de Marian Ilie și de Gabriel Păun de frică că le ia locul într-o zi. Așa funcționează „meritocrația” la ANP. S-au promovat toți idioții utili ai sistemului. Principalul criteriu a fost “Am înțeles șefu’, așa facem.”. Nu conta că e legal, ilegal, totul se executa în teritoriu că a venit dispoziția de la ANP.
Nu mai avem încredere în nimeni până nu vedem fapte. Nu mai există speranță. Ne-au tot vândut iluzii de 15 ani de când sunt în sistem. Fiecare șef nou vine cu „viziuni” și „schimbări majore”, dar tot noi stăm cu incidentele cu detinutii zi de zi, în lipsă de oameni, în condiții mizere, cu legislație stufoasă și politicieni care habar n-au ce facem. Până nu vedem reforme reale, astea sunt doar vorbe.