Modificarile la Statutul politistilor de penitenciare in dezbatere la Ministerul Justitiei

Modificarile la Statutul politistilor de penitenciare in dezbatere la Ministerul Justitiei
Modificarile la Statutul politistilor de penitenciare in dezbatere la Ministerul Justitiei

Ieri 03 octombrie de la 0ra 14.00 propunerile de modificare a Legii 145/2019 privind Statutul politistilor de penitenciare au fost discutate in Comisie mixta cu sindicatele din penitenciare. Astazi discutia va fi reluata intr-un cadru mai larg dupa ce se fac modificarile convenite ieri.

Dialogul social, prima incercare reala in mandatul Birchall

Sintetic, sedinta a fost prezidata de catre Claudiu Teodorescu – secretar general al MJ. ANP/MJ  sunt de acord ca propunerile lor sa fie trimise catre sindicate cu cel putin 72 de ore inainte de organizarea unei sedinte, iar sindicatele sa le trimita eventuale observatii cu cel putin 24 de ore inainte.

In context, am amintit ca desi FSANP a solicitat in repetate randuri constituirea Comisiei mixte de dialog social si a inaintat propuneri pentru ordinea de zi, s-a constatat ca la aceasta sedinte propunerile nu sunt trecute pe ordinea de zi.

MJ a afirmat ca aceasta sedinta se va axa exclusiv pe proiectul de OUG. MJ este de acord ca problemele transmise de FSANP sa fie discutate intr-o sedinta ulterioara. Se discuta, in consecinta, proiectul de OUG privind modificarea Statutului politistilor de penitenciare

Statutul politistilor de penitenciare, un sac cu extrem de multe petice

Cauza modificarii: Decizia CCR nr. 90/2019. Pentru a nu se incalca principiul bicameralismului s-a adoptat solutia adoptarii statutului cu prevederea neconstitutionala dupa care modificarea prin OUG. Scop: Deblocarea concursurilor.

De notat ca in textul propus concursurile – se vor relua de la zero, nu se vor continua cele incepute si blocate de catre aparitie deciziei CCR. Se analizeaza observatiile transmise de organizatiile sindicale.
Se analizeaza caracterul de urgenta al modificarilor (justificarea urgentei).

De precizat ca am solicitat ca ministrul sa-si respecte promisiunea de a consulta sindicatele la elaborarea proiectului cu precizarea ca 3 zile nu sunt suficiente pentru consultarea sindicatelor deoarece consultarea se face in jos pana la fiecare membru.

Propuneri FSANP, pentru o procedura de concurs flexibila si corecta

Printre propunerile FSANP, posibilitatea ca anumite testari psihologice sa fie efectuate de o structura independenta pentru a se evita conflictele de interese. Sunt destule cazuri cand un sef este evaluat de un subaltern. Nu multe, dar trebuie evitate.

In numele FSANP am solicitat ca legea sa faca precizari clare cu privire la proba practica, pentru a nu se confunda aceasta proba cu un alt fel de interviu precum si eliminarea interdictiei de a nu putea contesta interviul daca nu se inregistreaza. Se accepta varianta ca interviul sa fie in mod obligatoriu inregistrat audio-video.

Am mai propus, pentru ca au fost probleme, ca la conditiile de departajare la concursuri sa mai fie introdus inca un criteriu de departajare, pentru a se evita blocarea concursurilor. Se accepta, dupa ceva discutii, ca pentru directori notele sa fie minim 7 pentru fiecare proba.

Probele organizate defectuos trebuie să poată fi reluate

FSANP propune un prag minim de 3 ani de experienta in sistemul penitenciar pentru specialistii desemnati in comisiile de concurs. Au fost destule situatii cand au fost desemnati chiar debutanti. Am mai facut observatia referitoare la posibilitatea ca rezultatele sa fie afisate si online. Se accepta.

Si, am mai propus ca in cazul in care se constata ca unele probe care sunt cu probleme care pot vizia aceste probe, sa poata fi reluate. MJ agreaza ca solutia propusa de FSANP sa fie discutata ulterior si sa fie implementata, prin amendamente la lege.

Sindicatele mai solicita ca sintagma “dispozitiile date de sefii ierarhici” sa se refere strict la domeniul si postul pe care politistul de penitenciare este incadrat. In cele din urma toata lumea a fost de acord ca trebuie eliminate excesele mai ales ca au fost furnizate exemple concrete in acest sens.

Lista lunga de probleme la Statut, de rezolvat in Parlament

FSANP propune ca in Statut sa se elimine situatia discriminatorie a personalului civil care lucreaza in aceleasi conditii. MJ agreaza ca solutia propusa de FSANP sa fie discutata ulterior si sa fie implementata, prin amendamente la lege, existand posibilitatea ca, in eventualitatea in care masura propusa de FSANP este trecuta in OUG, Finantele sa dea aviz negativ pentru ca ar avea impact financiar.

Sindicatele solicita ca politistii de penitenciare sa poata fi sprijinit in comisia de disciplina de catre sindicat, pe langa avocat. Problema este de interpretare, Statutul nu exclude posibilitatea, dar au fost situatii cand, din exces de zel si meschinarii locale, s-a incercat blocarea eercitarii dreptului la aparare.

Sigur ca n-avem nicio garantie ca aceste propuneri chiar vor ajunge in Parlament dupa ce va trece OUG-ul in forma propusa de MJ/ANP si cu modificarile propuse care ar avea justificare pe urgenta si n-ar presupune un impact financiar, dar datoria noastra e sa insistam indiferent ca ministrul se tine sau nu de promisiune.

UPDATE 04 octombrie 2019 ora 12.00

Proiect de OUG privind modificarea legii 145/2019 privind Statutul politistilor de penitenciare proiect v. 04 octombrie 2019.

În context

Proiect de OUG pentru modificarea Legii 145/2019 privind statutul polițiștilor de penitenciare

Procedurile de concurs pentru ocuparea funcțiilor vacante din penitenciare, încă neconstituționale

Moștenirea mandatelor Toader – Birchall pentru penitenciare

Sindicatele din penitenciare incheie un acord cu Guvernul privind plata drepturilor suspendate si restante

ANP, explicații privind unele probleme ridicate de sindicate

22 Comments

  1. Frumos, foarte frumos. După un an de zile de pregătire ni se va transmite ca, concursurile blocate pentru care ne-am înscris, pentru care ne-am deplasat în diferite colturi ale tarii pentru a susține examinarea psihologica, pentru care am întocmit o fisa medicala, toate acestea costând bani și timp, inclusiv taxa pentru participare la concurs, se vor relua de la 0. Ce vina am eu ca și candidat, care am parcurs toti pașii obligatorii menționați în anunțul de concurs pentru participarea la concurs, ca legea nu era bună?

    • N-aveti nicio vina. De vina e doar MJ si ANP. Din pacate e greu de reparat ce-au stricat.

  2. si sindicatele au acceptat prea usor bataia asta de joc care vor sa o faca anp si mj legata de 2000 de candidati inscrisi la concursuri ! din 2000 minim 1500 sunt din sistem adica membri de sindicat !! i-a sa fi mers 200 in fata la mj in ziua dialogului sa scandam acolo ? iesim in strada doar cand vor liderii pentru fel de fel de motive unele mai ciudate decat altii !! la snlp e de inteles ca nu au zis nimic ca doar sunt cu sacii in caruta !! dar ceilalti ??? eu zic ca asta era un subiec mult mai important care conta pentru angajati decat normal de hrana , procese sau alte balarii !! si nu este doar parerea mea si o tot aud in unitate si in sistem !!

    • Sindicatele nu accepta, dar nu le apartine decizia. In ceea ce priveste iesirea in strada motivele sunt exact salarizare, confitii de lucru si deficit de personal. Nu e nimic ciudat aici.

      • nu este nimic ciudat sa cheltuie lumea o gramada bani si timp , intre timp anp suspenda 2 luni “fara motiv” concursurile si le reia fix cu putin timp inainte sa se publice decizia ccr in monitor!!! acesti juristi pregatiti din anp sau din mj au deciz suspendarea aiurea aceea perioada fix sa sa nu il terminam !! dar nu este nimic ciudat !! orice problema de personal care implica atata lume eu zic ca merita iesit in strada !!!

        • Concursurile au fost suspendate ca urmare a unei Decizii a Curtii Constitutionale. Partea buna e ca vor fi reluate si ca nu au fost anulate. Daca vreti sa continuati e decizia dumneavoastra.

    • Sigur nu pot sa garantez, dar alta varianta nu exista. Alternativa ar fi anularea avand in vedere ca norma pe care au fost pregatite este neconstitutionala. Desigur asta presupune ca acest OUG sa se aprobe rapid.

      • ca le anuleaza sau le reia de 0 nu vi se pare acelasi lucru Dl Presedinte ? din orice situatie oamenii se inscriu iar si pleaca din nou cu fise, testari …etc

        • Nu e acelasi lucru. Daca le reiau, avem concursuri. Daca le anuleaza nu stim daca si cand avem alte concursuri. E adevarat ca e neplacut, insa de data asta nici macar ANP/MJ nu sunt de vina. Decizia Curtii constitutionale trebuie respectata.

          • dvs ori nu stiti ori va prefaceti ca nu stiti dar as vrea sa merg pe prima varianta ..Dl Dumitrascu lasati-ma sa va explic ca ne nemultumeeste pe noi cel mai mult la acest mizere concursuri ..am inceput prin ianuarie 2019 cu tastari , apoi prin martie anp a decis supendarea pentru 2 luni si ceva pana prin mai 2019 ( total eronat pentru ca decizia ccr provoca efecte dupa publicarea in monitor ) si apoi au reluat prin mai si s-a publicat dezicia si s-au suspendat !! de ce a suspendat A.n.p. 2 luni si ceva cand puteau sa il continue exact cum au facut prin mai timp in care nu a aparut nimic sa schimbe situatia!!! aici e marea suparare Dl Dumitrascu

          • Am inteles ce va nemultumeste. Nu inteleg de ce va certati cu mine pentru ca va informez. Asa e. La acea vreme ANP s-a miscat greu. Toate concursurile se misca extrem de greu. Dar acum solutia reluarii e mai buna decat anularea.

  3. ANP are totusi o vina, pentru ca examenele se puteau finaliza cu mult inainte de 6 mai, cand CCR a pronutat decizia de neconstitutionalitate.

    • Asta e alta discutie. Acum insa solutia reluarii mi se pare de preferat prin comparatie cu anularea.

  4. Ce ar presupune reluarea concursurilor? Și, cine “răspunde”, sa spunem asa, pentru taxa pentru psihologic, pentru taxa pentru participare la concurs, și nu în ultimul rand pentru banii cheltuiți pe fisa medicala? Acei bani i-am cheltuit pentru a putea participa la concurs. Acele documente dacă nu se mai iau în considerare, cine răspunde pentru acest fapt?

    • In mod normal organizatorul daca a intarziat sau optit ilegal concursurile. Pentru asta va trebui sa mergeti in instanta.

  5. ANP are o vina uriasa in organizarea si desfasurarea concursurilor. Nu cred ca sunt multe concursurile, care sa se fi finlizat mai devreme de 6 luni.Si daca luam in calcul si perioada pana la numirea pe post , tot sa se faca vreo 9 luni. Domnilor din ANP, asta numiti dumneavoastra, NORMALITATE? Va rugam , reveniti-va!!!!

    • Pentru ei normalitatea e bataia de joc. Si jmecheria ieftina cu angajatii. Au ajuns acolo numai neamuri, interlopi cu legitimatii si grade.

Comments are closed.