De ce sunt in ordine pensiile militare: mic îndreptar anti-demagogie

De ce sunt in ordine pensiile militare: mic îndreptar anti-demagogie
De ce sunt in ordine pensiile militare: mic îndreptar anti-demagogie

O postare de pe contribuitors.ro mi-a atras atenția în această dimineață. Motivul: argumentația e bună, conținutul e superficial. De ce pensii militare? Pentru că avem o bariera biologică, de natură obiectivă pentru angajații din sectorul de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Motivul: o bariera biologică, de natură obiectivă

Pe scurt, nu mai poți nici lupta și nici să te pregătești pentru luptă după 50 de ani, nu mai poți nici menține  ordinea publică și nici să previi ori să combați criminalitatea. Nu știu cum e cu serviciile speciale, dar sigur jandarm sau pompier nu poți să mai fii când nu prea te mai ajută fizicul. La fel și cu domeniul nostru, pe secție, la escortă ori intervenție.

O altă observație bună este aceea a argumentelor folosite. “Valoarea şi importanţa socială a muncii depuse”, dincolo de faptul că e perfect nemăsurabilă nu face decât să adâncească un conflict între diverse categorii socio-profesionale. Și discuția poate fi continuată pe această direcție, în spațiul public fiind avansat și riscul ori stresul ca argument.

Categorii de personal forţate să renunţe la activitate mult mai devreme

În aceste cazuri extreme, când eşti forţat să renunţi la activitate mult mai devreme decât restul cohortei de vârstă (cu până la 20 ani) pentru că aşa impune biologia umană, şi e prea târziu să te mai recalifici pentru altceva, calculul actuarial al pensiei întregi (contribuţie x ani x rată dobândă) pur şi simplu nu se închide rezonabil. Chiar dacă politic sună bine o poziționare contrară.

Ca atare, societatea modernă civilizată acceptă ca pentru câteva excepţii să contribuie de la buget în mod “special”, adică printr-un bonus din contribuţiile şi impozitele celorlalţi, discriminând pozitiv peste ce a generat pensionatul respectiv din propriile contribuţii, se mai arată în articolul citat mai sus. Până la urmă nu e vina celor din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională că au o astfel de lege de salarizare și pensionare.

Pensia militară nu e un privilegiu arbitrar

Observaţie crucială: “pensionarea anticipată” nu e în sine un privilegiu arbitrar cu care cadorisim categoria X deoarece ne place nouă de ea, o considerăm importantă social sau credem că “merită”, aşa, la modul emoţional-impresionist (“chirurgi care salvează vieţi …”). Categoriile profesionale care fizic și psihic pot face față ar trebui să poată să-și folosească experiența în mod util pentru societate.

Pensionarea anticipată (și aici nu se referă musai la termenul legal) este o realitate obiectivă, dată de incapacitatea corpului uman de a mai performa la standardul cerut. Nivelul pensiei speciale reprezintă doar consecinţa acestei imposibilităţi de a continua să practici meseria de mare nişă pentru care te-ai pregătit.

Infantilizare intenționată a discursului public

Iată de ce argumentele gen “importanţa socială a muncii”, ori “meseria mea e mai stresantă decât a ta” nu duc nicăieri, ci doar la o gâlceavă generalizată în care fiecare vrea să se suie în capul celuilalt, din moment ce nu există un instrument obiectiv de măsură, ci totul e pe bază de cine strigă mai tare sau are muşchiul politic mai dezvoltat.

Mai mult, argumentaţii de felul ăsta sunt chiar o jignire a inteligenţei colective, o infantilizare a discursului public; e cu atât mai grav când vin de la oameni cu educaţie, apreciază autorul. Sigur, la fel de gravă e și emiterea unor generalizări incorecte și preluarea unor prejudecăți prin extinderea caracterului administrativ al unor servicii de ordine publică precum penitenciarele, dar asta e altă discuție.

În context

Decizie în Parlament: Pensiile militare nu sunt pensii speciale

Comunicat | Actualizări și indexări de pensii militare din 2020

Proiect de lege privind eliminarea plafonarii pensiilor militare la salariul net

17 Comments

  1. Bună ziua și La Mulți Ani tuturor colegilor, cu sănătate în primul rând ca să fiu în nota autorului prezentului articol.
    Toate observațiile sunt corecte și pertinente însă avem și noi problemele noastre tratate cumva subiectiv sau pe care preferăm să nu le comentăm, din varii motive.
    Fără a polemiza cu nimeni pe acest subiect, cred că undeva vina ne și aparține, deoarece:
    – unii colegi ies la pensie având cei 25 ani ceruți de lege prin adunare, respectiv facultate + armată + scoli +etc, fiecare ce are, situație în care automat se gasesc unii ce pun intrebări pe undeva justificate, gen – Eu muncesc obligatoriu minim 35 ani iar voi…;
    – unii care se descurcă ies cu pensie mai mare decât salariu, ceea ce este foarte bine, dar se apucă să se laude prin târg cu pensiile lor, astfel încât alți pensionari încep să cârcotească și eventual să sugereze tot felul de modificări ale legii pensiilor militare;
    – din practica ultimilor ani de activitate, foarte mulți colegi “se orientează” și ies pe caz medical pentru că legea permite cei drept, însă atât mass-media cât și experiența fiecăruia dintre noi știe că un procent însemnat poate nu merită acea ieșire la pensie. Exclud aici cazurile colegilor care se pensionează pentru că chiar sunt bolnavi și nu mai pot fizic și psihic continua activitatea.
    Vorbesc din propria experiență și cred că și dvs sunteți de acord că această practică a devenit frecventă începând cu anii 2007-2008, anterior colegii nu se gândeau să iasă la pensie decât după vârsta de 50 ani, deci???
    Poate că ar trebui și noi să fim un pic mai rezervați, în general, iar în particular tuturor vă doresc un an bun și tot ce vă doriți dvs și familiilor.

  2. rupeti in doua ANP!deschideti actiuni in contencios ! succes!
    Nr. unic (nr. format vechi) : 665/113/2019*
    Data inregistrarii 11.04.2019
    Data ultimei modificari: 04.12.2019
    Sectie: Secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal
    Materie: Contencios administrativ şi fiscal
    Obiect: litigiu privind funcţionarii publici (Legea Nr.188/1999)
    Stadiu procesual: Fond

    Părţi
    Nume Calitate parte
    Antipa Marin Reclamant
    PENITENCIARUL BRĂILA Pârât

    Şedinţe
    04.12.2019
    Ora estimata: 09:00
    Complet: F6 COM+CA
    Tip solutie: Admite in parte cererea
    Solutia pe scurt: Admite în parte cererea ca fondată. Obligă pîrîtul la calcularea şi acordarea salariului de funcţie începînd cu data de 01 02 2017 prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară garant în plată, în sumă de 1450, lei stabilit prin HG nr 1/2017, fără alte sporuri sau adausuri, respectiv calcularea şi acordarea sumelor compensatorii cu caracter tranzitoriu (adausuri) prin raportare la salariul de funcţie stabilit la 1450 lei Obligă pîrîtul la calcularea şi acordarea salariului de funcţie începînd cu data de 01 01 2018 prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară garant în plată, în sumă de 1900, lei stabilit prin HG nr 846/2017, fără alte sporuri sau adausuri, respectiv calcularea şi acordarea sumelor compensatorii cu caracter tranzitoriu (adausuri) prin raportare la salariul de funcţie stabilit la 1900 lei Obligă pîrîtul la calcularea şi acordarea salariului de funcţie începînd cu data de 01 01 2019 prin raportare la salariul de bază minim brut pe ţară garant în plată, în sumă de 2350, lei stabilit prin HG nr 937/2018, fără alte sporuri sau adausuri, respectiv calcularea şi acordarea sumelor compensatorii cu caracter tranzitoriu (adausuri) prin raportare la salariul de funcţie stabilit la 2350 lei. Obligă pîrîtul la actualizarea sumelor datorate de la data scadenţei fiecăreia şi pînă la plata efectivă cu dobînda legală penalizatoare. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare Recursul se depune la Tribunalul Brăila Pronunţată în şedinţă publică azi 04 12 2019
    Document: Hotarâre 495/2019 04.12.2019

  3. Bună ziua! Dacă ies la pensie cu data de 13.01. beneficiez de mărirea de 25%
    la calculul pensiei?

  4. Că sa beneficiez de mărirea de 25%la pensie cu ce data ar fi bine sa ies ,eu efectuând cele 6luni in 2019?

    • Daca ati ales cele 6 luni din perioada anului 2019 se va tine cont de acestea si vor fi actualizate la zi, inclusiv cu marirea de 25%. Asa ca va ajuta aceasta majorare daca depuneti raport de incetare a activitatii prin pensionare dupa data de 01.01.2020. Si nu, nu mai trebuie sa faceti 6 luni in 2020 pentru a beneficia de majorarea de 25%. Comunicati cu resursele umane din unitate si va vor confirma acest lucru. Mult bine va doresc!

  5. …facultăți,armata,școli etc. Nu su t considerate stagii de cotizație în concluzie nu poti beneficia de grupă de munca pentru perioadele respective

  6. Pt.Iulian Galofteanu .Daca vrei să ieși la pensie anul asta la brutul realizat din cele 6 luni alese in 2019 se mai adaugă 1/4 din diferență rămasă până în 2022.Astfel realizezi un nou brut care se înmulțește cu 0,585 iar suma rezultată va fi pensia ta in mana.

  7. Primim norma de hrana actualizata ?
    Sau ambele norme sunt actualizate pe luna in curs ..
    O seara faina , va multumesc de raspuns .

    • Oug 114/2018 Articolul 37
      (1) În perioada 2019-2021, pentru personalul militar, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, indemnizațiile, compensațiile, primele, ajutoarele, plățile compensatorii, despăgubirile, compensațiile lunare pentru chirie și alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut, se mențin la nivelul lunii decembrie 2018.
      (2) În perioada 2019-2021, cuantumul compensației bănești, respectiv al alocației valorice pentru drepturile de hrană și, respectiv, valoarea financiară anuală a normelor de echipare, precum și valoarea financiară a drepturilor de echipament se mențin în plată la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2018.

  8. Domnule Dumitrascu, puteți face demersuri pentru ca perioada de cursuri sa se includă la calculul grupei de munca . Nu înțeleg de ce aceasta perioada este exclusă de la calcul . In fond, cursurile le faci in același sistem, practica la fel .
    Mulțumesc

  9. Va salut!
    Cateva intrebari daca se poate:
    1. daca pe data de 20.12. am depus raportul de trecere in rezerva cu acordarea pensiei pentru limita de varsta incepand cu data de 30.12. si pana la aceasta data nu am primit nici un raspuns, se poate emite ordinul cu data solicitata (30.12.2019) adica retroactiv? Sau … cum se procedează?
    2. Care este considerata data deschiderii dreptului la pensie: data raportului (20.12.2019), data solicitata de mine ptr trecere in rezerva cu drept de pensie), data cererii de pensie sau care data?
    3. Dacă între timp in legea 223 intervin modificări, iar decizia de pensie nu a apărut, mi se aplica legea veche sau cea nouă?
    Multumesc.

Comments are closed.