(VLOG) Camera operațională - mecanism de monitorizare a incidentelor în care sunt implicați deținuții
FSANP, Info, penitenciar, stiri

(VLOG) Camera operațională – mecanism de monitorizare a incidentelor în care sunt implicați deținuții


La nivelul Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP), Direcția Siguranța Deținerii și Regim Penitenciar (DSDRP) verifică și îndrumă modalitatea de gestionare a incidentelor operaționale produse la nivelul unităților subordonate și întocmirea documentelor specifice în acest sens.

Conducerea ANP a dispus constituirea unei entități operative, în program pilot, în perioada 01.02-15.03.2022, denumită ”camera operațională”, ce reprezintă un mecanism de monitorizare atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte, prin care ofițerii specialiști planificați în serviciu verifică toate incidentele produse în unitățile subordonate ANP, modul lor de gestionare, imaginile video surprinse și conformitatea documentelor întocmite.

De asemenea, personalul planificat la camera operațională îndrumă șeful de tură/ofițerul responsabil de zonă cu privire la consistența dosarului de incident și solicită lămuriri suplimentare, în acord cu cadrul legal de reglementare, pentru a elimina orice suspiciune sau factori de risc în legătură cu gestionarea incidentului.

Beneficii și aspecte care necesită o nouă abordare:

Analiza incidentelor operaționale analizate de către ofițerii specialiști din cadrul Direcției Siguranța Deținerii și Regim Penitenciar din ultimii ani a reliefat un mod neunitar de întocmire a dosarului de incident la nivelul unităților subordonate ANP, dar și o serie de aspecte care necesită o nouă abordare în gestionare și întocmire, cu privire la următoarele aspecte:

  • Îmbunătățirea modului în care sunt întocmite documentele constitutive ale dosarului de incident[1] și consistența lor în exprimare – în prezent o parte din documente lipsesc, sunt completate lacunar, succint și nu evidențiază parcursul cronologic al incidentului;
  • Constituirea dosarului de incident cu celeritate;
  • Măsurile dispuse de către factorii de conducere de la nivelul unităților subordonate cu ocazia producerii incidentelor operaționale sunt neîndestulătoare în raport cu gravitatea incidentului sau nu sunt în concordanță cu prevederile legale în vigoare;
  • Cunoașterea cadrului legal de reglementare – au fost identificate cazuri în care dispozițiile factorilor de conducere nu erau adecvate în raport cu gravitatea incidentului;
  • Tactul și profesionalismul care trebuie manifestat în gestionarea unui incident operațional – atât pe fondul schimbului de generații în rândul personalului, cât și în rândul deținuților, având în vedere că specificul incidentelor comportă alte valențe cu trecerea timpului.

Aspecte rezultate în urma celor 14 zile de pilotare a unui astfel de mecanism:

  • Îndrumarea în timp real a șefului de tură/ofițerului responsabil de zonă;
  • Constituirea dosarului de incident complet cu celeritate;
  • Vizualizarea în timp real sau în cel mult 12 de ore a imaginilor video surprinse de camerele fixe/mobile;
  • Realizarea unei practici unitare în ceea ce privește modul de constituire al dosarului de incident;
  • Reacție promptă față de incidente, astfel încât să fie adoptate măsurile necesare pentru limitarea la minim a factorilor de risc cu privire la integritatea corporală, viața și sănătatea membrilor personalului și a deținuților implicați în incident.

Reamintim faptul că incidentele operaționale în care sunt implicate persoanele private de libertate constituie evenimente negative care evoluează rapid în timp și sunt imprevizibile, astfel că eficiența și calitatea mecanismului de soluționare a unui incident operațional, așa cum este stabilit în legislația de resort, depinde în mod expres de modul de reacție al personalului implicat.

În considerarea creării unui cadru de susținere probatorie, avându-se drept obiectiv pe termen lung consolidarea activităților pe linia incidentelor operaționale, prin intermediul camerei operaționale se urmărește, sprijinirea, verificarea și gestionarea corectă a acestor categorii de evenimente negative.

Dosarul de incident constituie un element de bază în vederea prezentării derulării acțiunilor, justificării acestora, gestionării judicioase a personalului și este imperios a fi întocmit conform cadrului legislativ. Prezentarea rolului probatoriu va fi desfășurată în cadrul comisiei de disciplină, care poate servi la existența sau inexistența unei abateri disciplinare din partea personalului care a participat la gestionarea incidentelor operaționale, astfel încât să se poată elimina orice dubiu în privința evenimentelor negative.

35 thoughts on “(VLOG) Camera operațională – mecanism de monitorizare a incidentelor în care sunt implicați deținuții

  1. referitor la Ordonanta trenulet, se pare ca a trecut de SENAT, ce inseamna urmatoarele?

    Acest proiect de lege se considera adoptat de Senat m forma ini^iala, in
    condifiile articolului 115 alineatul (5) teza a Ill-a din Constitulia Romaniei,
    republicata.
    p. PRE§EDINTELE SENATULUI
    Alina-Stefania Gorghiu

    Nu au fost luate in considerare modificarile din comisii?

    https://www.senat.ro/legis/PDF/2021/21L548FS.pdf

  2. Ofițerii de la anp îndruma ofiterul responsabil de zona sau șeful de tura ?
    O alta aberatie a Anp ului. Mulți ofițeri de la anp planificați pentru pilotarea acestei aberații n-au participat in viața lor la un incident . Cred ca este o Invenție a anp ului pentru planificarea celor care vor sa se pensioneze . :)))

  3. Ofiterii specilisti care nu se pricep si la 20 pleaca acasa.Lipsa de oameni, un proiect facut pe repede inainte.Posta interna care nu functioneaza si daca deranjezi info iti spune sec: da-i si tu un restart.Operatvitate si profesionalism.Cum se face ca mereu se cere operativitate si profesionalism doar de la unii si mereu unii sunt incarcati cu si mai multe in fisa postului prin anexe in timp ce altii nu?Se raporteaza aceleasi lucruri de 7 ori dar de persoane diferite.Specialisti.

  4. Îndrumare? Da de unde. Poate asa se vede din birou.. Doar solicită șefilor de tură documente întocmite cât mai repede, și cât mai multe, dosare de incident pentru ceva ce nu se încadrează la incident operațional. Mai bine fără..

      1. ca nu am inteles exact ce ati zis, sau sper sa nu fi inteles.
        sa inteleg ca se doreste a ramane in forma aprobata de comisia de aparare , cea cu 1/4 din unu din cele 2 transe restante?
        profesorii si-au modificat ordonanta in 1/4 din cele 4 transe initiale.

  5. Sunt curios cine sunt acei ofițeri specialiști din acea cameră operațională și experiența lor în munca directă cu deținuți nu doar cea în citit manuale.
    De multe ori teoria cu practica nu prea se nimerește.

  6. Corect, nu e o scuză, dar… domnule președinte la cate incidente operaționale ați participat sau câte dosare de incident ați întocmit să vedeți câte situații neprevăzute și neașteptate apar. După vine “ditamai specialistului” din ANP care nu a văzut deținutul decât la televizor să te întrebe de ce nu l-ai somat sau nu l-ai luat cu apelativul “domnu” sau mai știu eu ce aberații.
    In fine, in loc sa simplificam noi complicam munca celor din teritoriu, după ce că de multe ori responsabilul de zona rămâne peste program să întocmească dosarul acuma mai trebuie să îi și “deseneze” la cineva în timp aproape real ce s-a întâmplat de parcă nu avea acel cineva timp să ceară după dosarul să îl studieze dacă tot era curios.
    Ca la noi la nimeni, ne îngropăm in hârtii și proceduri…

  7. “Specialiștii lu’ pește prăjit” din ANP, gen Movilă. Așa, de pamplezir, care sunt specialiștii și cv-urile lor, ca să ne închinăm și noi în fața lor. Domnule Dorobanțu, putem să-i știm și noi? Nu spunem că n-ar fi buni. Câte incidente operaționale sau critice au gestionat? Parcă îi văd. Ei stau la ANP, într-un birou, cu manualul în mână și tu te dai de ceasul morții, că nu ai cu cine acționa, și incidentul se derulează, că n-ai ce-i face.

    1. Sunt tot colegii noștri. Dacă nu va simțiți coordonați, îndrumați in activitatea profesională, va rog sa ma sunați. Numărul meu de telefon e public și oricine poate sa ma sune și sa îmi spună neregulile sau abuzurile la care este suspus.

    1. Modificați termenul de transmitere al incidentelor in 2-3 ore, daca ai și alte activități și se suprapune eventual cu ppl nou depuși ce faci prima data ? Unii au cap doar că sa nu le plouă în gat

  8. Sincer nu îi văd rostul acestei camere. În loc să ne simplificăm munca noi o complicăm, mai inventăm ceva. Sunt perfect de acord că în urma unui incident trebuie întocmite o serie de documente dar acel dosar de incident e prea stufos plus că în mare se dublează cu documentele atașate raportului de incident. De ce să nu facem un singur dosar care să fie util și pentru cercetare disciplinară, sesizare parchet, dosar de incident, informare judecător, etc.

  9. Nu vă ințelegem domnule președinte, de ce susțineți cu atâta foc aceste aberații ale celor din ANP.
    Ei vor, poate, să-și justifice activitatea. Sa vina sa stea cu noi în momentul producerii unor incidente sa i vedem dacă pot sa îndeplinească ceea ce ei ne solicita nouă. Aia bat câmpii în mod clar.
    Să mai ne lase și Gabi Păun. În ce penitenciar a lucrat?
    Câte incidente operaționale a gestionat?

    1. Orice presedinte de federatie susține aplicarea legii și apărararea membrilor de sindicat.
      Vreau sa înțelegi ca întocmirea corecta a documentelor va salvează in fata organelor de cercetare penală și in fata instantelor.
      Au fost colegi care ar fi dat timpul înapoi și ar fi completat documentele alea cum spune legea, când au fost arestați sau dati afara.
      Cei care au trecut prin așa ceva va pot spune.

      1. Ofițerii tineri din ANP ,nu au gestionat incidente reale.La fața locului totul fierbe.De multe ori diferenta dintre viață și moarte este foarte mica.Si nu exagerez.Daca tot vor să facă ceva cei din ANP ,ar trebui să ne achiziționeze camere portabile,ce se montează la piept,cu capacitate de stocare audio /video,în toate PNT,si cu mare drag le.trimitem filmările sa analizeze si ei ce vor ,cum vor ,si sa ne degreveze de tot felul de aberații si inventii de proceduri ,pe care numai unul ce nu a lucrat niciodată sau nu a gestionat vreun incident le ar inventa, numai de dragul de a si justifica activitatea.

  10. D-le presedinte,

    Dl Ciolacu tot nu da niciun semn, nici macar cand a ajuns ordonanta trenulet la el la camera deputatilor?

      1. Daca nu reluam protestele nu vor rezolva nimic, si daca facem asta doar in ziua votarii legii, este MULT PREA TARZIU, stim cu totii asta!

  11. În primul rand, în loc ca ANP-ul sa lase unitățile sa devina mai independente, ei nu fac altceva decât sa le ingreuneze activitatea și sa devina tot mai dependent de un ANP greoi, invechit și deconectat de la realitate.
    Cu siguranță că lucrătorii din penitenciar trebuie sa acționeze cu profesionalism în gestionarea unui incident, dar chiar este necesar sa existe o camera de comanda la nivelul ANP?
    Într-un penitenciar exista șefi de secție, șef de tura, ofițeri instructori, șefi de serviciu, director adjunct. Care le mai este rolul și utilitatea dacă ANP intervine peste tot?
    Un director adjunct cred ca e suficient sa coordoneze un incident. Bine, din punctul meu de vedere ar fi de ajuns și în ofițer instructor/șef de tura, dar la cât de mult a scăzut nivelul…. S-a ajuns ca un incident sa fie considerat mai ceva ca un dosar penal. Păcat. Lucrurile trebuie simplificate, nu complicate. Cei care nu își fac treaba sa răspundă. Masurile pot fi luate la nivelul unității, iar dacă apar situații deosebite, pot fi consultați ofițeri din ANP, însă nu cred ca e necesar sa existe o camera de comanda. Cu toată părerea de rau, am impresia ca sistemul penitenciar se scufunda în incompetenta, lipsa de profesionalism și lipsa de răspundere.

  12. Sunt posturi noi? As dori sa aplic și eu pt un post de îndrumător și corector de dosare de incident, am gestionat destule în unitate, unde ma adresez?

    Am auzit ca in ultimii ani au ajuns în anp numai soți, sotii, concubini și concubine? Este adevărat? Vine familia la pachet în anp? Ne puteți spune astfel de cazuri sunt? Mai ales la paza
    Declarațiile publice arata ca asa este
    Familia Fabry, Plesa, Ianoș, neagoe, popa, burcu, nutu, mindru, blidqru coman,dascalu,diaconescu,Munteanu,oprea,Petrescu și multe altele
    Nu mai zic de concubinaje și aminte, amanți
    E normal asa ceva? Anp e un clan? Și acum vor sa și facă ore și ture pentru pensii nesimțite, halal camera operațională

    1. Daca o sa va uitați în declarațiile de avere de la anp o să aveți răspunsul.Famiglii întregi.

  13. Termenul de trimitere a documentelor catre Camera Operationala poate sa difere in functie de evolutia incidentelor, asa ca nu cred ca trebuie impus un termen limita. Sunt incidente pentru care nu cred ca se impune constituirea unui dosar, spre exemplu autoagresiunile, chiar daca se impune prezentarea detinutului pentru consultatii in afara penitenciarului. Avem probleme in unitati inclusiv cu logistica necesara gestionarii unui incident, fara sa mai amintim de resursa umana, care este “subdimensionata” raportat la pretentiile emise privind completarea documentelor. Personalul implicat intr-un incident ar trebui sa fie schimbat pentru a putea sa completeze documentele, dar, CU CINE??? In afara programului seful de tura ramane singurul care gestioneaza evenimentele si pot aparea mai multe probleme care trebuie rezolvate in acelasi timp, concluzia: Rabdare….

  14. O cantitate insemnata de documente sunt completate de doua sau trei ori de catre aceeasi persoana, doar denumirea acestora fiind diferita. Trebuie regandit acest aspect. La finalul acestui proiect, la emiterea concluziilor trebuie sau ar trebui sa fie consultat si personalul din unitati care efectiv gestioneaza evenimentele pentru a fi evidentiate cu adevarat problemele cu care se confrunta. Altfel nu am facut nimic. Inainte sa “importam” proceduri de lucru sa ne gandim ce resurse umane, logistice si altele implica acestea!!! Sa gandim, inainte sa actionam!, altfel construim fara proiect si la final trebuie sa daramam…

Comments are closed.