Bugetul Ministerului Justiției pentru anul 2023 redus cu 51,7% față de 2022.
ANP, FSANP, justitie, penitenciar, sindicat

Solicitare FSANP MJ-ANP ordine de zi comisie mixta dialog social – 22.09.2022

Nr. 97/19.09.2022

Exemplar unic

Domnului ministru Cătălin PREDOIU
Ministerul Justiției

  • În atenția domnului secretar de stat Bogdan ILEA – președinte al Comisiei mixte de dialog social privind sistemul penitenciar
  • În atenția domnului comisar șef de poliție penitenciară dr. Dan HALCHIN – director general al Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP)

Stimate domnule Ministru,
Stimate domnule Președinte,
Stimate domnule Director general,

Având în vedere intenția dumneavoastră de a organiza ședința a Comisiei mixte de dialog privind sistemul penitenciar, în data de 22.09.2022, Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP), vă adresează rugămintea de a introduce pe ordinea de zi a ședinței următoarele aspecte:

  1. Problemele recurente deja discutate (rezolvare/măsuri). Pentru eficacitatea ședințelor Comisiei mixte de dialog privind sistemul penitenciar, vă adresăm rugămintea de a ne prezenta rezolvarea/măsurile principalelor probleme ridicate de organizațiile sindicale în cadrul ședințelor anterioare.
  2. Buget ANP. Considerăm importante următoarele aspecte:
    1. În urma rectificării bugetare, Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) a primit un buget subdimensionat care nu poate asigura drepturile salariale ale polițiștilor de penitenciare până la finalul anului 2022.
    2. Costurile facturilor la energie electrică și gaze naturale, care vor urma anotimpului rece, vor avea un impact semnificativ asupra bugetului ANP, iar eventualele restricții ale furnizării curentului electric, apei calde și încălzirii în spațiile destinate deținuților ar conduce la un val de nemulțumiri în rândul persoanelor private de libertate cu consecințe imediate asupra stării de spirit a deținuților, siguranței penitenciarelor și securității polițiștilor de penitenciare.

Având în vedere interesul nostru pentru securitatea polițișilor de penitenciare și pentru asigurarea drepturilor acestora, vă adresăm rugămintea de a ne comunica eventualele măsuri de prevenire/diminuare a potențialelor efecte negative, generate de aspectele prezentate la punctele a și b din prezentul document.

  1. Trecerea agenților în corpul ofițerilor. În contextul în care ANP anunță un maxim istoric al angajaților din poliția penitenciare, vă adresăm rugămintea să luați decizia ca posturile vacante de ofițeri de execuție din poliția penitenciară să parcurgă procedura de ocupare prin trecerea agenților în categoria ofițerilor, anterior declanșării procedurii de ocupare prin concurs din sursă externă, așa cum este prevăzut în art. 96 din Legea nr. 145/2019 privind Statutul polițiștilor de penitenciare. Numărul istoric de 13.500 de polițiști de penitenciare nu mai justifică poziționarea agenților pe planul secund al intereselor instituționale ale angajatorului. Câștigul pentru poliția penitenciară rezidă în experiența deja acumulată a agenților în tot ceea ce înseamnă sistemul penitenciar, situație care îi prezumă a fi familiarizați cu particularitățile muncii de penitenciare, cu valorile etice, cu principiile si cu rigorile instituționale.
  2. Posturile de pază (foișoarele). Denumirea de poliția penitenciară, implică o nouă abordare a identității polițiștilor de penitenciare. Paza pușcăriilor, prin așa-zisele foișoare a devenit caducă în contextul modernizării instituționale și trecerii în era digitală a sistemului penitenciar. Daca ne dorim o identitate, aceasta trebuie să vină cu o schimbare de paradigmă a modului de executare a misiunilor de pază a locurilor de deținere. Posturile de pază (foișoarele) sunt depășite din punct de vedere funcțional și se poziționează în afara sferei de identitate profesională a polițiștilor de penitenciare.

Modernizarea posturilor de pază (foișoarelor), ar trebui să devină o prioritate pentru Direcția Siguranța Deținerii și Regim Penitenciar (DSDRP), care ar trebui să elaboreze un plan de aducere a securității locurilor de deținere în epoca prezentă, în baza unor aprecieri obiective a eficacității acestor posturi. Încă păzim penitenciarele cu pistoale mitralieră model 1963, din posturi de pază care nu asigură minimul condițiilor de muncă, în contextul în care, în ultimii 30 de ani, nu s-a mai evadat din interiorul locului de deținere prin zona acestor posturi.

Posturile de pază de pe perimetrele locurilor de deținere sunt folosite uneori ca mijloace de cvasi-sancționare a polițiștilor de penitenciare. În realitate, majoritatea posturilor de pază (foișoarelor) sunt departe de a întruni cerințele minime de muncă pe care le prevede legea. Vara este cald, iarna este frig iar lipsa acută de personal în sectorul operativ face ca mulți polițiști de penitenciare să-și desfășoare activitatea 12 ore neîntrerupt în aceste posturi.

În speranța menținerii unui dialog social constant, menit să contribuie semnificativ la îmbunătățirea politicii sistemului penitenciar românesc, în cadrul ședinței așteptăm opinia instituțională a factorilor de conducere ai Ministerului Justiției (MJ) și ai Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP), susținută de termene de implementare a măsurilor luate pentru rezolvarea problemelor recurente și indicarea unor persoane responsabile cu implementarea acestor măsuri în termenele stabilite.

În vederea unei bune colaborări, vă oferim deschiderea noastră spre un dialog constructiv, bazat pe încredere și respect.

Cu deosebita consideratie,

Cosmin DOROBANȚU
Președinte
Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor

8 thoughts on “Solicitare FSANP MJ-ANP ordine de zi comisie mixta dialog social – 22.09.2022

  1. Buna ziua.
    Despre o sesiune de transfer in aceasta toamna ce se aude? Ar putea cineva sa discute si despre acest subiect? Suntem multi colegi care am dori sa ne mutam si o sesiune de trasnfer pe an este cam puțin.

  2. Buna ziua ,
    Daca nu ai doi ani in sistem si se scoate post de ofiter ,unde nu ii specificata vechimea , poti candida sau iti trebe minim doi ani indiferent?

      1. Discriminare!!
        Cei care vin din sursa externa sa candideze pe un post de ofițer, nu li se mai cere vechime.. Eu dacă am un an jumătate de sistem, nu ma pot înscrie.. 🤦‍♂️

  3. Singurul care mai are curaj sa spuna lucrurilor pe nume!!
    Perfecta si corecta abordarea de TCO inainte de sursa externa, sau mai ales dle presedinte, ar trebui sa ni se permita accesul si la sursa externa, este abuz in forma actuala.

    1. Ce deștepți sunteți .. 🤣pe extern au fost de ofițer achiziții publice și de ofițer construcții! Toate au fost întâi scoase pe intern. La ce competenți sunteți, n-ați fost in stare sa le ocupați și acum faceți gura mare aici … Habar nu aveți .. Dar vorbiți .. Numa “inteligenți” avem in sistem 🤣😘

  4. Mai tăceți cu școala sau sursa externa! E mult mai greu sa intrii pe extern decât prin scoala. Singurul dezavantaj la scoala e ca stai un an acolo ! Ce va mai victimizați.. parca voi ați terminat cine știe ce scoala…
    Ce sa zică un ofițer care a terminat academia ?! Ăla sa nu facă gura ca se înscrie un pârț de agent pe șef tura și el nu poate ca n-are vechime ?! Ați terminat o amărâtă de postliceala la care înveți într-un an ce învața alții pe sursa externa in câteva luni și aveți gura mare.. Mai tăceți din gura..

Comments are closed.