ANP legiferează tardiv și ilegal combaterea hărțuirii și asigurarea egalității de șanse și de tratament în penitenciare.
Ilegalitățile si dezinteresul față de lege continuă în Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP). Axată pe crearea ilegală de noi spații de deținere, în numele CV-ului și pentru propria persoană a directorului general Dan HALCHIN, conducerea ANP a uitat timp de peste 1 an de zile să elaboreze Decizia directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor nr. 667/31.10.2024 referitoare la Instrucțiunea privind asigurarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați, precum și pentru prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă. Cu întârziere, Instrucțiunea ANP contravine H.G. nr. 970/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, în sensul că scoate ilegal sindicatele din Comisia pentru primirea și soluționarea plângerilor/sesizărilor.
Elaborată netransparent, plină de erori și discriminatorie, Instrucțiunea denotă nivelul calitativ scăzut la care a ajuns ANP.
Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) acuză conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) de o totală lipsă de transparență și viziune în ceea ce privește elaborarea unor Decizii cu impact semnificativ asupra drepturilor și intereselor polițiștilor de penitenciare, printre care se numără și Decizie nr. 667/2024. Organizația noastră sindicală nu poate accepta un ANP atât de deprofesionalizat, încât să nu fie in stare să transpună, în termen de 1 an de zile, niște prevederi legale dintr‐un H.G. într-o Decizie de director general. Este incredibil, cât de mult a scăzut calitatea managementului unei instituții din sectorul de apărare, ordine publică și securitate națională! Dacă aș fi Dan HALCHIN aș părăsi de urgență corabia în scufundare, inscripționată “ANP”, înainte de a o scufunda de tot. Dacă aveți respect pentru Poliția Penitenciară, domnule director general, plecați din funcție! Lăsați-ne să supraviețuim în litera și-n spiritul legii!
Ce prevede H.G. nr. 970/2023? Ce prevede Decizia ANP nr. 667/2024
Modul obtuz de gândire și de luare a deciziilor în ANP afectează calitatea muncii, atât în Aparatul Central, cât și în unitățile penitenciare. Modul de gândire al directorului general se “autotransformă” și îi transformă pe directorii de penitenciare în potențiali călători pe la comisiile de disciplină, instanțe de judecată sau prin fața procurorilor. Iată de ce trebuie ca sindicatele să ducă muncă de lămurire (a se citi traducere!) a unui act normativ cu specialiștii ANP!
Conform H.G. nr. 970/2023, atât în instituțiile CIVILE, cât și MILITARE, conducătorii au obligația de a pune în aplicare metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, denumită în continuare metodologia, pe baza Ghidului privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, prevăzut în anexa la prezenta metodologie, denumit în continuare ghidul.
Spre deosebire de INSTITUȚIILE CIVILE, în care Legea nr. 367/2022 privind dialogul social oferă angajaților posibilitatea să se constituie în sindicate sau să fie apărați de un reprezentant al angajaților, în INSTITUȚIILE MILITARE, angajații (militarii) nu beneficiază de această posibilitate a sindicalizării sau de instituția reprezentantului salariaților. Tocmai din această cauză, legiuitorul a introdus în Metodologie, la punctul 6.2 teza 3 indice 4 sintagma “4. după caz, face parte din comisie reprezentantul sindical/al salariaților;“. Legiuitorul a făcut un H.G. adaptabil oricărei autorități publice, în momentul în care a prevăzut nominalizarea Comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire.
Așadar, METODOLOGIA și GHIDUL trebuie puse în aplicare de conducătorii ANP și unităților subordonate, însă adaptate situației specifice fiecărei unități, mai precis adaptate condițiilor specifice de muncă, cu respectarea termenelor și principiilor prevăzute în anexa la metodologie, așa cum spune art. 1 și art. 7 alin. 4 lit. a) din H.G. nr. 970/2023.
Fiecare instituție penitenciară are particularitatea, posturile și specificul ei, oferind posibilitatea directorului general și/sau directorilor de penitenciare să numească în componența Comisiei polițiști de penitenciare cu funcții diferite de la o unitate la alta. Aceasta a fost rațiunea sănătoasă a legiuitorului când i-a oferit posibilitatea lui Dan HALCHIN sau directorilor de închisori să elaboreze propriul Ghid adaptat la condițiile specifice de muncă. Legiuitorul nu i-a oferit lui Dan HALCHIN posibilitatea să elimine din Comisie reprezentantul sindical sau pe cel al salariaților, așa cum a statuat el prin Decizia ANP nr. 667/2024.