Aflam din presa ca plimbările deținuților ne cam costa. Costurile generate de transporturile deținuților în anii 2017 și 2018, respectiv contravaloarea carburantului consumat, la nivelul sistemului penitenciar, a fost de 3,53 milioane de lei în 2017, iar în anul 2018 a fost de 4,069 milioane de lei, se arată într-un răspuns dat de ministrul de Justiție, Ana Birchall, la o înterpelare făcută de către un deputat având ca obiect “turismul penitenciar”.
Potrivit unui articol care a preluat aceasta informatie, carburantul este pentru autovehicule operative care au fost folosite pentru transportul deținuților în vederea prezentării la instanțele de judecată, organe de cercetare penală, unități sanitare, precum și pentru transferul între unități penitenciare. Chiar dacă numărul de deținuți custodiați la nivel de sistem ar scădea considerabil, anumite costuri generate de transfer s-ar menține, deoarce misiunile de transfer trebuie să se deruleze cu regularitate. Observație corectă.
Și avem și o explicație pentru asta. Sau cel puțin asta înțelege autorul din interpelarea amintită. Acest lucru ar face ca, în anumiți parametri, costul de transport/deținut să fie tot mai ridicat cu cât numărul de deținuți transferați ar fi mai mic, reducerea costurilor urmând a se realiza prin folosirea unui număr tot mai redus de agenți în compunerea escortei și/sau a unor autospeciale cu o capacitate medie/mică de locuri.
Conform informațiilor comunicate, ne mai spune cotidianul online cu pricina, de Administrația Națională a Penitenciarelor, pe lângă transferurile efectuate în vederea prezentării deținuților în fața organelor judiciare, se mai efectuează transferuri și în vederea executării pedepselor privative de libertate în alte locuri de deținere, pentru internarea/externarea în/din penitenciarele spital, dar și pentru alte motive (pentru activități lucrative, de reintegrare socială etc.).
Din punct de vedere al transportului între două unități, costul pentru un deținut transferat pentru executarea pedepsei este egal cu al unuia transferat pentru a participa la activități cultural-artistice. Costul suplimentare (oarecum dublu) ar fi dat de cazul deținuților transferați pentru afaceri judiciare și retransferați în unitatea de custodie, după prezentarea lor în fața organelor judiciare.
De asemenea, costurile totale legate de combustibil și amortizarea mijlocului auto în cazul unui transport cu o autospecială ocupaă la capacitate maximă este asemănător cu acela al unui transport cu grad de ocupare la jumătate din capacitatea autospecialei, deoarce există un traseu de deplasare (aprobat), de la care cursa de transfer nu se poate abate. Zici că-i de la noi de la auto, ziaristul, nu alta.
În final, constată și jurnalustul, ceea ce știm și noi că în această ultimă situație, costul de transfer/deținut ar fi mai ridicat. Fiecare cursă de transfer trebuie tratată individual pentru a se putea calcula un cost. Și cu asta lecția deschisă despre costurile cu transferul deținuților, furnizată de ANP via Parlament și preluată de presă se încheie. Mai rămâne de rezolvat și problema practică a calității și disponibilității mijloacelor auto.
Eu zic ca avem trei situatii ditincte.1)Transporul ppl la instantele arondate unitatii penitenciare sau la policlinicile/spitalelel din zona/raza penitenciarului nu constituie turism .2)Transferul la alte unitati penitenciare pentru alte situatii-gen casatorie,schimbarea regimului/executarea pedespsei /punerea la dispozitia unei instante…etc iar nu reprezinta turism. 3)Deplasarea pplla alte unitati ca urmare a unor afaceri juridiciare poate constitui turism.Pentru a evita deplasarea ppl la instante,indiferent de motiv si zona(locala sau alt judet)ar putea fi evitata prin audierile prin video- conferinta.In ce priveste cheltuielile cu personalul,vad ca e o obsesie-poate ar fi mai bine ca detinutii sa se pazeasca,supravegheze…etc sa se sanctioneze si recompenseze singuri. Chiar sa-si faca bilanturi si legi. He,he he! Daca vror sa mearga la spitale sa-si plateasca carburantul sau sa conduca ei dubele! He,he,he!
Sunt de acord cu dvs. în ceea ce privește transportul inutil în cazul afacerilor judiciare nejustificate ale deținuților, când spun în instanță că nu este cererea lor și nici nu și-o însușesc. Ar trebui, cumva, să li se impute contravaloarea transportului sau cheltuielile judiciare la care a fost obligat deținutul ca urmare a neînsușirii cererilor să intre în contul unității de penitenciar la care se află cu executarea.Altfel, vom continua, ca și până acum, cu traseismul penitenciar a la long….
**Politisti de penitenciare vor fi sprijiniti in construirea/cumpararea unei locuinte o singura data in timpul carierei profesionale,a unei locuinte proprietate personala in localitatea unde isi are sediu unitatea **(art 111).Intrebare:daca sediul este Poarta Alba,achizitionarea/constructia locuintei trebuie facuta doar in Poarta Alba?…intrebare valabila si pentru cei ce isi desfasoara activitatea la Chilia Veche.In cazul penitenciarului Constanta Poarta- Alba sediul este in localitatea Poarta Alba(un sat izolat in mijlocul campului)
De mult nu mai sunteți un sat izolat…
Muta-te la Bucuresti,cu serviciul!Norma juridica are caracter genral si impersonal.Ar fi bine sa se faca legi pentru fiecare….
Gândire de milițian!
Corecta observatia,Vasilica!
Eu as vrea daca se poate decont la unitatea unde lucrez si ajutor pentru o locuinta la munte sau la mare. Mai ma gandesc. Se poate?
Ar fi usor exagerat.
Dacă se plătesc orele suplimentare vechi și nu le iau,se vor regăsi și la pensie? Urmează să mă pensionez…
Trebuie sa se regaseasca in pensie toate orele suplimentare. Cel mai probabil se va ajunge in instanta, dar trebuie sa fie luate in calcul la pensie.
Mulțumesc pentru răspuns,însă acum sunt dintr-o mare dilemă… Cum pot lua legătura cu d-voastra pentru a vă expune concret problema.Sunt lucrător in sistem din 1993…
fsanp@fsanp.ro
“în mare dilemă”